Ahad, Disember 06, 2009

Persempadanan baru milik KDM?

Oleh: ROZIE JUMAT(Sabahkini.net)

PRESIDEN Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) , Tan Sri Joseph Kurup berkata, Kadazandusun-Murut (KDM) harus memberi sokongan yang kuat kepada parti yang sensitif kepada mereka.
Kurup yang juga Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar berkata, rakyat di sesuatu kawasan harus melihat keutamaan mereka dan memilih parti yang menghormati budaya serta agama yang selama ini sentiasa menjaga dan melindungi kepentingan rakyat .

Kurup memberi peringatan itu ketika berucap di majlis pemimpin bersama rakyat di Kampung Merapok di sini. Turut hadir sama Timbalan Presiden PBRS, Datuk Ellron Angin yang juga Wakil Rakyat Sook, Ketua Pemuda PBRS , Vincent Lee dan Pemimpin Kemajuan Rakyat Sook, Charles Ikang.

Katanya, rakyat tidak seharusnya menyokong sesuatu parti hanya kerana parti tersebut dilihat sebagai parti yang besar dan berkuasa, tetapi kenyataannya PBRS adalah parti yang memperjuangkan pembangunan, menjaga dan melindungi budaya dan agama KDM.

Oleh itu katanya adalah tidak sesuai bagi anggota parti komponen dalam Barisan Nasional (BN) untuk memberitahu bahawa kerusi baru dalam persempadan baru adalah milik mereka.

“Kita harus gunakan saluran yang betul untuk membincangkan kerusi-kerusi baru ini dan bagi saya kawasan baru ini harus diberikan kepada parti yang berasaskan KDM,” kata Kurup.

LUANG…. Kurup meluangkan masa dengan penduduk sebelum bertolak dari kampung itu.
Kurup yang juga Pengerusi BN Pensiangan berkata , tindakan (menuntut) itu adalah tidak munasabah kerana majoriti di kawasan yang terlibat dalam persempadana baru itu seperti Mukim Trans Pegalan dalam kawasan DUN Sook adalah KDM.

“Itu tidak setiakawan namanya tetapi seolah-olah menindas kepada parti yang selama ini berjuang di kawasan itu. Oleh itu kita harus membincangkannya secara keluarga,” kata Kurup.
Terdahulu Kurup turut membuat pemantauan jalan-jalan ke kebun milik penduduk di kampong itu serta melihat masalah perparitan.





LUANG MASA…Kurup menemui rakyat kawasan KDM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Link Within

Related Posts with Thumbnails